Hur fungerar en samfällighet?

 

 

Samfällighet

Att tillhöra en samfällighetsförening innebär att varje fastighetsägare ansvarar för underhåll och förnyelse av sin fastighet medan samfällighetens tillgångar underhålls och förnyas av samtliga fastighetsägare tillsammans.

 

Styrelse

Pålsundets samfällighetsförening representeras av en styrelse bestående av ordförande, sekreterare, kassör och två ledamöter. Styrelsen ansvarar för att föreningens ekonomi och den löpande verksamheten fungerar.

Ordföranden väljs på årsstämman varje år medan övriga ledamöter väljs för en period av två år. Styrelsemedlemmar måste enligt föreningens stadgar bo i området. Valberedning och revisor resp. revisorsuppleant väljs också på årsstämman.

Föreningen vill uppmuntra fastighetsägarna att ställa upp som kandidat till någon av ovanstående styrelseposter.

Se vidare styrelsens sammansättning under kontakt

 

Valberedning

Valberedningens uppgift är att på årsstämman föreslå kandidater till styrelseposter, revisor och revisorssuppleant. Alla fastighetsägare uppmanas att anmäla sitt intresse att ingå i styrelsen genom att kontakta valberedningen. Valberedningens representanter tillsätts av årsstämman.

 

Årsstämma

Samfällighetsföreningens högsta beslutande organ är årsstämman som hålls under april månad. På årsstämman behandlas motioner som kommit styrelsen tillhanda senast under februari månad.

 

Revisor & revisorssuppleant

På årsstämman föreslår valberedningen kandidater till funktionerna som revisor och revisorssuppleant. Fastighetsägare uppmanas kontakta valberedningen för att anmäla sitt intresse som revisor alt. suppleant.

 

Kvartalsavgiften

Storleken på kvartalsavgiften, som betalas kvartalsvis i förskott, beslutas på årsstämman. Ungefär hälften av kvartalsavgifterna åtgår till uppvärmning av fastigheterna och varmvatten.

Kostnader för el avser förbrukning i garage, tvättstuga, panncentral och den yttre gemensamma belysningen. Därtill kommer även en kostnad för det gemensamma fibernätet och för det gemensamma abonnemanget för TV, bredband och telefoni.

Kostnaden för de enskilda fastigheternas vattenförbrukning ingår också. Den individuella vattenförbrukningen avläses per fastighet i månadsskiftet okt/nov och avräknas i samband med avgiften för första kvartalet. Detta innebär att avgiften för första kvartalet (betalas 31/12) kan variera kraftigt från den beslutade avgiften.

Underhållskostnader för lekplatserna, bollplanen, garagebyggnaderna, panncentralen, gemensamma ledningar och mark ingår också. Dessutom avsätts årligen två basbelopp till underhålls- och förnyelsefonden.

Övriga kostnader är inköp av korttidsinventarier, förbrukningsmaterial och hyra av container till de gemensamma arbetsdagarna, arvoden till styrelse och revisorer, försäkringar samt kostnader för administration.

 

Förseningsavgift

Vid försenad inbetalning av fakturerade avgifter debiteras 150 kr i kravavgift. Om fakturerad avgift inte erlagts två månader efter förfallodagen överlämnas ärendet till inkasso.

 

Grannsamverkan

Grannsamverkan är ett projekt som drivs av polisen i samarbete med vår kontaktman och de boende i vårt område. Vår kontaktman är:

 

Elisabeth Svalin Gunnarsson

Skonarevägen 1

Telefon: 08-541 339 04

Mobil: 070-536 33 93

E-post: elisabeth.svalin@telia.com

 

Målet med grannsamverkan är att minska brottsligheten och öka tryggheten i vårt område. Kontakta polisen eller vår kontaktman om du ser något i området som är ”fel”.

 

Husdjur

Sällskapsdjur är välkomna i området så länge ägaren ansvarar för att omgivningen inte utsätts för obehag. Tänk också på att grannar kan vara mer eller mindre allergiska mot djur varför man bör se till att det inte beträder grannens tomt.

 

 

Följ oss på Facebook